Als werkgever kun je motivatie van medewerkers niet opwekken, maar je kunt wel de beste omstandigheden creëren om de motivatie bij hen te laten groeien. Hoe meer je met mensen communiceert – en ze aanstuurt – op een manier die bij ze past, hoe meer het aansluit bij hun waarden en de ontwikkeling naar autonome motivatie. Het gevolg: mensen worden op een bij hen passende en effectieve wijze geactiveerd om vanuit de bij hen passende motivatie te gaan werken. Daardoor zijn ze zijn vitaler, energieker én vinden ze het prettig om bij jou te werken. Wat je hiervoor nodig hebt? Begin bij het onderzoeken van hun drijfveren!

De Amerikaanse onderzoeker Clare W. Graves omschreef 7 intuïtief herkenbare drijfveren, die de basis vormen van ons denken en handelen en die ook tot uitdrukking komen in de cultuur van de organisatie waar we werken. Deze drijfveren zijn later met kleuren aangeduid. Maar welke drijfveren zijn er eigenlijk? En hoe worden de verschillende drijfveren gemotiveerd?

  • paars zoekt veiligheid en geborgenheid;
  • rood wil macht en hecht aan daadkracht en snelheid;
  • blauw zoekt naar zekerheid binnen een systeem van ordening en structuur;
  • oranje is resultaatgericht en wil zich bewijzen in competitie met anderen;
  • groen zoekt sociale verbinding in harmonie en consensus;
  • geel wil doorgronden hoe het zit en komt met nieuwe en verrassende ideeën;
  • turkoois zoekt naar rust door relativering in het besef dat alles met elkaar samenhangt.

Meer weten over drijfveren en hoe je deze kunt onderzoeken bij je medewerkers? Wij vertellen het je graag, want wanneer je weet waarom mensen doen zoals ze doen, wat hen drijft, dan heb je een belangrijke sleutel in handen om mensen te motiveren, ze meer voldoening te geven in hun werk, de sfeer te verbeteren en hun betekenis voor de organisatie te vergroten. Lees hier meer….

Meer lezen over hoe je als werkgever aan de slag kunt met intrinsieke motivatie van medewerkers? Lees ook de whitepaper van Profile Dynamics.